Mistoul de Cartier. Expresia clasei medii in formare :)

“Aceasta emancipare a orasenimii s-a facut mai ales in dauna bisericii, fiindca, indeobste, seniorii ecleziastii stapaneau orasele. Cetatea era a episcopului, burgul sau imprejurimile lui ale manastirilor cladite la portile orasului, doar castelul apartinea unui senior laic. ….

Orasenimea. aproape de la aparitia ei, este mai mult anticlericala decat antifeudala. Acest aniclericalism va imbraca mai multe forme, de la zeflemeaua fabliau-urilor pana la galicanismul parlamentelor, dar il vom regasi in cursul secolelor, si el ne explica de ce fiecare victorie a burgheziei coincide cu un regres al ordinii clericale”

Jacques Madaule – Istoria Frantei

Marxist ideology replaces religion, assuring a strong basis for the construction of identity. The human model of the working class is no longer religious; it is ideological.

Ideologia Marxista inlocuieste religia, assigurand fundamentul pentru contructia identitatii. Modelul uman al clasei muncitoare nu mai este religios; este ideologic.

Sandu Frunza

http://jsri.ro/old/html%20version/index/no_3/sandu_frunza-articol.htm

La mai bine de opt secole, orasenii nu s-au schimbat de loc. Mistoul si maneaua au ramas in continuare formele lor de protest si de afirmare a identitati, ieri fabliau azi manea, scopul ramane insa acelasi. Desigur puteam vedea partea goala a paharului, slang, argou, click, criminalitate infractionalitate. Desidaca am cauta in definitii argoul are ca scop lupta impotriva tabu-urilor. Limbaj de cartier, misto, mitica, balcanic, bizantin., kitch. Nici o societate in formare nu este perfecta, intotdeauna va exista riscul ca evolutia sa degenereze, dar chiar si atunci cand lucrurile degenereaza, lucrul cel mai neplacut cu care puteam avea de a face este o noua migratie. Paralela cu evul mediu si societatea de tranzitie este perfect valabila, acum cand in o mare parte a reprezentantilor statului sunt cei ce ieri reprezentau ideologia marxista, si atunci ca si acum din oportunism si nu din convingere. In mod cert “”gasca” este un fenomen negativ, dar este un mecanism social natural. In ultimii doi ani politicienii se inghesuie sa vorbeasca “limbajul de cartier”, pentru ca instinctul le spune de unde va veni schimbarea. Si iar revenim la violenta limbajului de cartier si infractionalitate, legatura exista, dar depinde de fapt de mediu si nu cei ce utilizeaza limbajul de cartier. Exista o alegere, refuzul total al societatii in devenire, sau evolutia administratiei pana la integrarea celor ce refuza acum statul.

Banalizarea fenomenului este de fapt o politica a strutului, iar cei ce se fac ca nu observa fenomenul vor fi depasiti de el.

Daca ne uitam in istoria recenta vom vedea ca nu ageturile straine au rasturnat regimul comunist, nici mari presonalitati care au coagulat in jurul lor revolutionari, nici macar Ion Iliescu acuzat pe nedrept ca pus la cale o lovitura de stat, cand de fapt prin prisma memoriilor sale constatam ca este incapabil de a planui ceva. De fapt revolutionarul, personajul care a pus jos regimul comunist din Romania, a fost si este o persoana discriminata, toti il cunoastem , dar nimeni nu vrea sa-i dea certificat de revolutionar:

BULA

Dupa revolutie fostii activisti au fost fericiti ca Bula a fost marginalizat, desi bula in agonie mai traieste si astazi in mistoul de cartier.

Carcatoasii vor spune ca inaintea lui Bula a existat Mitica, iar Mitica nu saracul nu avea habar de comunism, adevarat dar sa nu uitam  ca mitica traia intr-o epoca in care averile manastiresti de abia se secularizasera, iar orasenimea era in Romania lui Mitica era abia in formare, orase care azi au 300000 de locuitori atunci aveau cateva mii, situatie nu mult diferita de cea din secolul XII in Franta. Si atunci de ce nu exista mitici si in Ardeal? Pentru ca in Ardeal orasele s-au format in secolul XII-XIII iar de Mitica daca o fi existat nu-si mai aduce aminte nimeni 🙂

Mai multe idei despre mistoul tipic romanesc intr-un post viitor.

Advertisements

Leave a Reply

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s


%d bloggers like this: